Yle Urheilu on vahvasti mukana SM-viikolla. Tänä vuonna Yle välitti TV2:lla sekä Yle Areenassa lähes 15 tuntia tv-lähetyksiä, joista osa televisioitiin suorina. Jalkapallon MM-otteluiden välissä esitetyt lähetykset keräsivät SM-viikon kolmevuotisen historian suurimmat katsojamäärät.
– Ylen panostus SM-viikkoon on upea. On todella hienoa, että suomalaista urheilua ja harvinaisempia lajeja pääsee katsomaan kotitelevisiosta. Saimme koostelähetyksiä MM-jalkapallo-otteluiden väliin, mikä on lajeille mieletön mahdollisuus, iloitsee SM-viikon tuottaja Hanna Iiskola-Kesonen.
Suurimmat yleisömäärät kotivastaanottimien ääreen keräsi perjantaina kisatut trialpyöräily ja drifting sekä lauantain BMX big air. Trialpyöräilyn keskikatsojamäärä oli 297 000, enimmillään kisaa katsoi huikeat 315 000 katsojaa! Driftingin keskikatsojamäärä ei paljoa jäänyt trialpyöräilystä ollen 284 000, ja ensimmäistä kertaa SM-viikon lajikirjossa mukana olleen BMX big airin keskikatsojamäärä oli hienot 233 000.
– Näissä ihan suurimmissa luvuissa MM-jalkapallo toki toimi avittajana, mutta on tärkeä huomata, että ne, jotka jäivät jalkapallon vanavedessä kanavalle, myös pysyivät siellä. Lajit siis koukuttivat, toteaa Johanna Rikman, joka on vastannut kaikkien SM-viikkojen tv-tuotannoista.
Yle Urheilulle kuluva kesä on varsin kiireinen. SM-viikon lisäksi samaan aikaan pyörivät jalkapallon MM-kisojen ja nuorten yleisurheilun MM-kisojen tuotannot. Lisäksi SM-viikon uudet ja varsin erilaiset lajit sekä monet suorituspaikat tuovat omat haasteensa tapahtuman tv-tuotannolle.
SM-viikon kantavana ajatuksena on yhteistyö, jonka avulla lajeille saadaan uutta yleisöä, uusia harrastajia ja medianäkyvyyttä.
– SM-viikon televisiointi on todella opettavaista mukana oleville lajeille. Aikataulua ja kuvausta suunnitellaan huolellisesti yhdessä Ylen kanssa ja toteutus rakentuu lopullisesti tapahtumapäivinä. Kaikki lajit ymmärtävät televisioinnin tärkeyden ja tekevät erinomaista yhteistyötä Ylen kanssa, kertoo Iiskola-Kesonen.
Kaikki SM-viikon televisiolähetykset on katsottavissa Yle Areenassa 30 päivän ajan.